Home                                Biografie                                 Boeken                                 Recensies                                 Contact

 K e e s  R u y s
Uit de pers over zijn werk:

Over Alles is voor even. het bewogen schrijversleven van Aya Zikken:
Kester Freriks, NRC Boeken: In de biografie Alles is voor even. Het bewogen schrijversleven van Aya Zikken geeft Kees Ruys een gedetailleerde weergave van Aya Zikkens literaire werk en de veelal autobiografische bronnen waaruit het is ontstaan. Zikken, geboren op 21 september 1919, is vorige week vrijdag 22 maart, op 93-jarige leeftijd, overleden. Vlak ervoor heeft ze de biografie in haar woonplaats Norg (Drenthe) in ontvangst mogen nemen uit handen van Ruys. In zijn levensbeschrijving volgt Ruys een werkwijze die betrekkelijk uniek is voor een schrijversbiografie. [...] Al is Ruys’ onderneming niet zonder gevaren door het ontbreken van de noodzakelijke distantie, Alles is voor even is een boeiende biografie, soms zelfs meeslepend in de passages waarin Aya Zikken vecht voor erkenning en vecht voor haar schrijverschap. Zelf formuleert ze tegen Ruys onvergetelijk mooi over wat Indië met haar heeft gedaan: ‘Indië heeft een afstandelijk mens van me gemaakt die niet meer in een blijvende relatie met een ander mens gelooft. Als niets kan wortelen, is alles tijdelijk.’
Peter de Rijk, Literatuurplein: Dat Kees Ruys schrijven kan, weet de liefhebber. Met deze biografie laat hij zien ook dit genre te beheersen. Zijn regels te lezen is puur genot.
Alles is voor even is […] een heel persoonlijk boek geworden. Aya Zikken komt tevoor- schijn zoals ze dat zelf wilde, terwijl Kees Ruys al zijn schrijverstalent heeft ingezet om er meer van te maken dan een hagiografie. Het eindresultaat is een boek dat er wezen mag. 
HanneClaire Fluri, Baarn: Alles is voor even is de biografie geworden die Aya Zikken verdiende: een gedenksteen met het patina dat alleen door het voortschrijden van tijd ontstaat. Ruys veegde het mos eraf en toont ons de schoonheid ervan.
Een imposant, boeiend en inspirerend werk dat me diep heeft geraakt, niet alleen door het leven en werk van Aya Zikken, ook door de bescheiden en prachtig wijze van biograferen. De auteur heeft mij een schrijfster voorgespiegeld naar wie ik nieuwsgierig ben geworden en die ik tegelijkertijd nu heel goed meen te kennen. […] Ik heb een diep respect voor haar gekregen zonder een boek van haar te hebben gelezen en ze is me nader gekomen dan de schrijvers die ik wel gelezen heb. Ze staat voor mij nu voor altijd op de plank van de Nederlandse literatuur.
Hans Renders NBD Biblion: Het is een intrigerend boek, niet erg kritisch en gebaseerd op gesprekken met de schrijfster en autobiografische documenten, en er wordt ook veel
uit haar literair werk geciteerd. De buitenwereld bestaat alleen door de ogen van Aya Zikken. Dat zij stierf nadat ze de biografie in handen kreeg, is symbolisch. Aya Zikken hield ervan de regie in eigen hand te houden.
Jan Kees Rullmann, Alkmaar: Kees Ruys heeft mij inzichten verschaft over mijn schoonmoeder, die ik zonder dat boek nooit zou hebben gehad. Een erg goed geschreven en boeiende biografie, die me langdurig heeft gefascineerd.
Jill Stolk in Den Haag Centraal : Ruys is een geboren biograaf.
Dolf Verroen: Een indrukwekkend boek. Het is bijzonder omdat de schrijver Aya Zikken
voortdurend zelf aan het woord heeft gelaten en je als lezer op iedere bladzijde ervaart hoe eigen, intensief en ongemeenzaam ze schreef. Al met al is het toch een echte biografie geworden zonder kleinzielig gekissebis waarvan de meeste biografen denken dat zoiets interessant voor de lezer is. Ruys’ slotstuk is helemaal Aya waardig.

Over Een afgedragen huid:
Henk Figee, Utrechts Nieuwsblad: ‘Een roman met uitzonderlijke kwaliteiten.’
Aleid Truijens, NRC: ‘Een constructie zonder knarsende scharnieren.
Een oorspronkelijk debuut.’
Wim Sanders, Parool: ‘Een schrijver die in een paar zinnen een wereld kan oproepen.’

Over 1001 Nacht in Rajahstan:
Gerrit Jan Zwier, Leeuwarder Courant: ‘Een goed en sensitief beeld van de tweeslachtige gevoelens die de reiziger inde Oost beheersen. De toon waarop Ruys schrijft is eigen en boeiend.’
René van Zanten, Haagsche Courant: ‘Prachtige miniatuurtjes.’

Over Een lik van de oceaan:
A.F.Th. van der Heijden, Viva: ‘Een onderschatte roman. Desondanks voorspel ik Ruys een grootse toekomst.’
Edwin B. Grootscholten, Brabants Nieuwsblad: ‘Ruys heeft het onvindbare voelbaar gemaakt in deze roman.’

Over Javaanse Brieven:
Alle Lansu, de Volkskrant: ‘Rake, sfeervolle impressies.’
Jacob Moerman, Binnenhof:  ‘Een fascinerend boek over een land dat zich tussen twee werelden bevindt.’

Over Een plek om te verdwijnen:
Filip Devos, Standaard der Letteren: ‘Een interessante kijk op de vrouwelijke denkwereld in suggestief en meeslepend proza.’
Willem Kuipers, de Volkskrant: ‘De schrijver slaagt erin een uitzichtloze vrouwelijke wereld te verbeelden die blijft boeien. Een roman om serieus te nemen.’

Over De randgebieden:
Erik Vissers, Standaard der Letteren: ‘Niet alleen een ontroerend afscheid van een overleden vader en een zoektocht van de schrijver naar zichzelf, maar ook een realistisch, boeiend reisverhaal.’
André Matthijsse, Haagsche Courant: ‘Leest als een roman. Intelligent, sensibel. Imposant.’

Over Onbetreden Paden:
Gerrit Jan Zwier, Leeuwarder Courant: ‘Een helse tocht. Gevoelig en sympathiek reisproza.’
Cees Gloudemans, de Volkskrant: ‘Ongemeen fascinerend. Hallucinerend.’
Joop van den Berg, Trouw:  ‘Ik kan er geen genoeg van krijgen.’

Over Atlantic Point:
Atte Jongstra, Leeuwarder Courant: ‘Boeiend, dat is het woord bij deze roman.’

Over De voorouderlanden:
C.M. Manni, Biblion: ‘Een boeiend relaas, dat Indonesiëliefhebbers een slapeloze (lees)nacht zal bezorgen.’
Marianne Wilschut, Onze Wereld: ‘Een ideaal reisboek: goed gedocumenteerd, met levendige observaties, prikkelend en meeslepend.’
Yvonne Janssens, De boekverkoper: ‘Een aanrader voor reizigers, ieder die geïnteresseerd is in Indonesië en iedereen die een goed boek wil lezen.’